Dag 10: St. Pete Beach – Naples

Onze roadtrip gaat verder! Vandaag rijden we verder zuidwaarts met als eindbestemming Naples. Maar we rijden er natuurlijk niet zomaar heen, er is onderweg nog genoeg te zien en te doen. We vertrekken vroeg richting Sarasota omdat we de Morning Dolphin & Manatee Watch Cruise willen doen. Deze vertrekt om 11.00u vanuit de haven van Sarasota en we moeten een minimaal een half uur van tevoren aanwezig zijn. En Route dus!

We rijden van St. Pete Beach terug naar het vaste land en gaan dan via de metershoge Sunshine Skyway Bridge richting Sarasota. Als we uit St. Petersburg vertrekken is het nog steeds erg bewolkt maar richting Sarasota begint het langzaamaan een beetje open te trekken. Eenmaal in de haven geparkeerd durft ook de zon het aan zich af en toe te laten zien. We zijn aan de vroege kant maar kunnen wel alvast de kaartjes kopen bij de marine biologe van Le Barge Cruises die tevens onze tour guide zal zijn straks. We lopen een rondje door de haven en bewonderen de mix van grandioze jachten en miezerige sloepjes die naast elkaar liggen, als zijnde de Amerikaanse droom. Om 10.30u melden we ons weer. De boot is zojuist aangemeerd en we mogen aan boord!

De boot is te kitsch voor woorden, met bovenop vier palmbonen en twee zeemeerminnen als boegbeelden, maar het is comfortabel en we nemen plaats op het bovendek waar we goed zicht hebben.

Foto 23-02-17 16 13 56
Oordeel zelf: kitsch of kek?

We varen de haven uit en de marinebiologe begint haar verhaal; eerst over de omgeving en het klimaat en vervolgens over wildlife in de buurt. Er is inmiddels een flauw zonnetje maar de bries is fris en ze vertelt dan ook dat we waarschijnlijk geen manatees zullen zien omdat die het te koud vinden, maar de dolfijnen zou zich daar niet zoveel van aantrekken. En ja hoor, als we uit de haven zijn en verder de baai in varen spotten we al snel de eerste dolfijnen! Het is een spelend duo en ze komen geregeld boven water. Wat een mooi gezicht! Terwijl de biologe verder vertelt over hun gewoontes spotten we er een stuk verderop nog twee!

Dolfijnen GIF
Daar gaan ze!

Na dit fantastische zich varen we verder. We komen langs schitterende huizen ahum villa’s waar je UUU tegen zegt, maar zien verder geen dolfijnen of manatees meer. Al met al is het toch een mooie trip geweest! Eenmaal aangemeerd gaan we terug naar de auto. We hebben nog een eindje rijden voor de boeg en aangezien we inmiddels ook honger hebben gekregen gaan we en route op zoek naar iets te eten. Na deze pitstop kunnen verder – op naar Naples!

Tegen half 5 zijn we er en checken we in in ons hotel, Hotel Inn on Fifth, verwijzend naar de 5th avenue en tevens de hoofdstraat waar dit hotel aan ligt. Het is een modern hotel met alle gemakken voorzien en ookal hebben we er al een aardige dag op zitten, het verkennen gaat verder! Het is behoorlijk wat warmer in Naples dan het in Sarasota was en dus slenteren we over Fifth Avenue richting het strand. Naples – zoals de naam al doet vermoeden – heeft de flair van een mondaine Europese kustplaats. De door palmbomen geflankeerde straten zijn ware catwalks om op te flaneren, af en toen scheurt er een chique bolide voorbij. Er zijn schattige boutiques en – hoe kan het ook anders – veel Italiaanse restaurants. Wat ons vooral opvalt is dat de terrassen al behoorlijk vol zitten en de bediening buiten staat om hun waar aan te prijzen. Na onze late lunch hebben wij echter nog geen honger en we lopen naar de Naples Pier. Misschien kunnen we hier nog wat manatees spotten!

Er wordt druk gevist op de pier en het wordt inmiddels ook drukker met mensen die naar de zonsondergang willen kijken. Manatees zien we niet maar een mooi gezicht is het wel. Op ons gemak lopen we terug en als we een leuke Italiaanse Trattoria zien besluiten we voor later die avond een tafel te reserveren, aangezien het behoorlijk druk is in de stad. We gaan even terug naar het hotel om even bij te komen en ons op te frissen.

Foto 24-02-17 00 50 46 (1)

Eenmaal bijgekomen kleden we ons gezellig aan en gaan de deur weer uit. Inmiddels is het donker maar niet minder gezellig op straat. We hebben om 20.30u een tafel gereserveerd en gaan bijtijds de deur uit zodat we nog even door de straatjes kunnen slenteren. Een aantal palmbomen staat permanent in de slangverlichting wat een de straten een leuke effect geeft. Het is wel een stuk rustiger in de restaurants rond dit tijdstip, wat is het mysterie hier?

Foto 24-02-17 03 40 20Afijn, lang daarover nadenken doen we niet want we hebben honger en de Trattoria heeft een geweldige kaart. Zuslief en ik gaan allebei voor de dagspecial, pasta met kreeft(prijs onbekend, maar hé je leeft maar één keer), mama gaat aan de vis met risotto en papa neemt een authentieke Italiaanse pizza. We zitten aan een tafeltje buiten op het terras, de avondlucht is zwoel en het eten is echt fantastisch lekker. We wanen ons heel even in Italië waar we menig vakantie hebben doorgebracht. Wat jammer dat we hier maar één nacht zijn! Rianne en ik sluiten de maaltijd af met een tiramisu die we delen en een limoncello, die – zoals het hoort – ijskoud is.

Het is al redelijk laat als we het restaurant verlaten en inmiddels ook behoorlijk rustig op straat. We besluiten om alles uit de dag te halen en doen nog een drankje in de fantastische bar van het hotel. Hier wordt uiteindelijk het mysterie ontrafelt. We raken in gesprek met Amerikaan die merkt dat wij een andere taal spreken en dus niet “from around here” zijn. Ook denkt hij dat we Duitsers zijn, hoe vaak we ook vertellen dat we uit Amsterdam komen, maar de boodschap schijnt niet echt aan te komen. Waarschijnlijk denkt dat hij dat Europa een grote pot nat is… Anyhow, hij is zelf een ‘Snowbird’ en komt oorspronkelijk uit New Jersey. Hij legt uit dat vanaf 17.00u alle restaurants ‘Early Bird’ menu’s aanbieden, waarbij je voor de helft van de prijs eet. Aangezien de Snowbirds hier nogal op leeftijd zijn, pikken die dat graantje mee, niet zo zeer vanwege de prijs(het zijn nogal welvermogende Snowbirds die hier komen overwinteren) maar wel vanwege het tijdstip waarop al eten geserveerd wordt en daarna liggen ze vroeg in bed! Dat verklaart dus waarom wij alle terrassen al zo vroeg zo voel vol zagen en alles zojuist, toen wij terugliepen van het restaurant naar het hotel, zo stil was! Wát een giller! Héérlijk dat Amerika, het is werkelijk waar een land van tegenstellingen!

Wij vermaken ons nog even in de bar en taaien dan af, morgen weer En Route!